ILKU MARION
JÓZSEF
lembergi magyar festőművész és grafikus
kiállítására
Igen Tisztelt
Művész Úr !
Tisztelt
Kollégák ! Kedves Főiskolai Hallgatók !
Ilku Marion József Ukrajnából, Lemberg városából, régi
magyar nevén Ilyivoból hozta el Nyíregyházára, s főiskolánkra képeit.
Multi-culturális lakhelye és éltetető városának ukrán neve Lviv, lengyel neve
Lwów, oroszul Lvov.
A művész Lembergben immár 1989 óta az ottani Magyar
Kulturális Szövetség Társelnöke. Kötődése kettős. Kötődik az ukrán
képzőművészeti élethez, az ukrajnai valósághoz, az ottani élményekhez.
Származása, neveltetése és kapcsolatai révén pedig számos szállal kötődik a
magyar festészeti hagyományokhoz, a magyar művészek világához. Elég ha csupán
arra utalok, hogy Ilku Marion József 1996 nyarán önálló kiállítással
mutatkozott be Hajdúböszörményben, mivel 1995-ben ő nyerte a Hajdúsági
Nemzetközi Művésztelep nagydíját, a Káplár Miklós díjat. Ebben az esztendőben a
Magyarok Világszövettsége szervezésében mille-centenáriumi csoportos
kiállításon vett részt a Révész Imre Magyar Képzőművészeti Társaság
tagjaként. Helyzete, egyéni életsorsa
folytán teehát két rokon világ, a magyar és ukrán művészek törekvései között
egyfajta kapcsot képez. Személye híd.
A lembergi festőművész életútja is megerősít bennünket
abban, hogy a közép-kelet európai népek mélyebb, igazabb értése szempontjából
fokozottan figyelemmel kell kísérnünk egymás kultúráját, így képzőművészetét
is. Immár közhely, hogy szomszédaink történelme kulturális fejlődésének
specifikuma sok vonatkozásban hasonló a miénkhez. Festőművészeink,
szobrászaink, grafikusaink azonos vagy rokon problémaköre és élményvilága
megteremtheti az egybevetés alapját egy vagy több történelmi periódusban is. Az
elmúlt években az együttműködés és együttgondolkodás egyre több konkrét
bizonyítékát láthatjuk a kárpátmedencei és Kárpátokon túli magyar és nem magyar
képzőművészek hazai megismerése, megismertetése terén. Elég ha Nyíregyháza
gazdag képzőművészeti életére utalok, s különösen a Városi Galéria és
Tanárképző Főiskola határokat, önző szűkkeblűségét nem ismerő kiállítói gyakorlatára.
A közép-kelet-európai földrajzi-történeti egység
képzőművészetéről kialakult köztudatban egyébként sajátos helyet foglal el az
ukrán festészet, szobrászat, grafika. A sajátos helyzetet egyrészt az
magyarázza hogy a kárpátaljai ruszinok vagy kárpátukránok valamint a
kárpátaljai magyarok bizonyos értelemben összekötő szerepet töltenek be az
ukrán és magyar nemzeti kultúrák között. Másrészt speciális jelenség az is,
hogy a galíciai ukránokkal másfél évszázadon keresztül egy birodalom az
Osztrák-Magyar Monarchia keretén belül éltünk. A két nép kulturális öröksége
sok tekintetben közös. Erről könnyen meggyőződhetik a magyar érdeklődő egy
lembergi városnéző séta során is. Az ukrán képzőművészetről a magyar
köztudatban kialakult képet többek között az is jellemzi, hogy a századforduló
művészeteket kedvelő rétege viszonylag jól ismerte az ukránok, főleg a galíciai
ukránok képzőművészeti törekvéseit. A főiskolánk könyvtárában is fellelhető
Osztrák-Magyar Monarchia képekben és írásban c. sorozat Galíciával foglalkozó
kötete képzőművészeti vonatkozásokat is tartalmaz. Ezt mondhatjuk el a
Sztripszky Hiador által szerkesztett, s 1916-ban elindított Ukrania című
folyóiratról is.
Ilku Marion József kárpátaljai emberként diákkorától,
1952-től szemlélője, részese majd alakítója a lembergi képzőművészeti életnek.
A festőművész 1933-ban született Ungvárott. 1947 és -52
között szülővárosában iparművészeti szakközépiskolát végzett festészeti
tagozaton. Tanító mesterei itt a korabeli kárpátaljai képzőművészeti élet
legkiválóbb képviselői voltak: Erdélyi Béla, Boksay József, Kontratovics Ernő,
Kocka András. Az ő, de talán elsősorban a kitűnő Boksay József nyomdokain
haladva, általuk beprogramozva 1952 -és 1958 között a Lembergi Iparművészeti
Főiskola Murális Festészeti Tanszékén folytatja tanulmányait. Hogy hosszas
exkurzust ne tegyek, de hogy mégis utaljak az ungvári mesterek Ilku Marion
Józsefre tett hatására, jelzem, hogy Boksay Józsefnek számos magyarországi középületben
találhatók freskói, ezek közül legértékesebbek a máriapócsi kegytemplomban, a
basilica minorban található fali és mennyezeti képei. A lembergi művészt e
kiállításon túl tehát a nyírségi Boksay-művek is kötik szűkebb pátriánkhoz.
Ilku Marion József jelenleg a Lembergi Iparművészeti
főiskola tanára.
A kiállító művészről
elmondható, hogy nagy munkabírású alkotó. Lételeme a festés. Alkotóművészetét
kísérletező kedv, műfaji - tematikai sokszínűség, fiatalos lendület, eredeti
látásmód jellemzi. Észrevehető hatással van rá az ukrán festészet és grafika,
melynek témaválasztása, technikai megoldásai természetszerűleg befolyásolták
őt.
Az itt látható alkotások között túlnyomórészt akvarellek és
grafikák találhatók. A művész a grafikának több ágát műveli, e kiállításon
linómetszeteket, monotípiákat láthatunk tőle. Grafikáira a figurativitás
jellemző. A szűkebb szülőföld, Kárpátalja témája tükröződik a Kárpátaljai
Madonna c.grafikában, mely mívességről, anyagtiszteletről tanúskodik, a nézőben
a Biblia pouper lapjait idézve fel.
Akvarelljeiben megfér egymás mellett a hagyományosnak
mondható tájkép. Az absztrakt vagy absztraktnak tűnő képeinek is kivétel nélkül
tájképi, természeti motivációja van. Képei a tájból nőnek ki. Az akvarell több
típusát alkalmazza, melyekkel különféle hangulatokat, mondanivalót adekváton és
árnyaltan ki tud fejezni. Ilku Marion József az akvarell-technikát is mesteri
módon kezeli, van ahol szabad folyást enged a festéknek, van ahol kemény
ecsetvonással zárja le a témát. Megfigyelhető, hogy olykor festőkéssel teremt
új felületet, faktúrákat. Jellemzője képeinek a gazdag kolorit.
Tematikai – tárgyköri vonatkozásban a kiállított képek
két vonulatát emelem ki: a kárpátaljai hegyeket, völgyeket, erdőket,
templomokat felevenítő képeket egy nagy egységnek tekinthetjük. A kárpáti táj
festése során a mester igyekszik kiküszöbölni minden esetleges, lényegtelen
elemet, s visszaadni a Kárpátok sajátos színét, lelkét, hangulatát. Arról is
meggyőződhetünk, hogy a művész nem tartja magát távol a bölcselkedő
szubjektivizmustól. A kiállítás másik karakteres ciklusát alkotják a
magyarországi tematikájú képek, melyeken megjelenik a Hortobágy, Szatmárcseke,
Hajdúböszörmény.
A sík vidék és a hegyvidéki tájak kontrasztja izgalmas
feszültséget kelt a műértő nézőben.
Udvari
István dr.habil
egyetemi magántanár