Udvari István
Bacsinszky András püspök körleveleiről
A körlevelek a püspöki kancelláriában készültek, és
valóban cirkulárék voltak. Az egyházmegyei kancelláriában leírták őket annyi
példányban, ahány esperest, illetve esperesi kerületet a benne foglaltak
érintettek, s elküldték az esperesek címére. Az erre vonatkozó
legrégebbi adatunk 1690-ből van. De Camelis püspök körlevelében bejelentkezik a
klérusnak, s minden megyéből vagy vajdaságból (!) két-két protopópát hív meg
hűségeskü letételére. 1755-ös egyházmegyei statútumában Olsavszky püspök a
körlevelekről is szól: egy tallér büntetés terhe alatt elrendeli azok idejekor
továbbítását. Előírja továbbá azt is, hogy a cirkulárét továbbítása előtt
minden parochus kőteles bemásolni a külön e célra létesített könyvbe, az ún.
protocollumba. Bacsinszky András felújította Olsavszkynak a protocollumokra
vonatkozó rendeletét, körleveleiben az espereseknek elrendeli, hogy
rendszeresen ellenőrizzék, rendesen vezetik-e az alárendelt parochusok a
protocollumokat.
Az esperes a püspöki körlevelet annak
elolvasása után vagy továbbküldte a legközelebbi parochushoz, vagy a magasabb
rendelkezést esperesi kerülete számára konkretizálva maga is körlevelet
szerkesztett. A korlevelek meghatározott formai jellemzők, sablonok,
sztereotípiák szerint épülnek fel. Formájukat, stílusukat tekintve a középkori
okleveles gyakorlatból nőttek ki. Ezek struktúrájának megfelelően három részre
tagolódnak: a bevezetőre, a tulajdonképpeni szövegre s a befejező részre.
Mindegyik szerkezeti egységnek megvannak a maga formulái, megfelelő rendje,
rendeltetése. Bacsinszky András püspök körlevelezési gyakorlatát ismerjük legjobban.
A rendszeres tavaszi és őszi esperesi kerületi gyűlésekhez kapcsolódóan
Bacsinszky minden ősszel és tavasszal küldött körlevelet. A kerületi gyűléseken
a parochusokon kívül részt vettek a kántortanítók is. A gyűlésekről
igazolatlanul távollévő parochusokat Bacsinszky Ungvárra rendelte.
Mivel a ruszin kulturális törekvéseket
születésűktől fogva végigkísérte a nyelv problémája, nem tűnik feleslegesnek
kitérni arra sem, hogy a Bacsinszky körlevelek nyelvi hatása is óriási volt. Hiszen minden lelkésznek el kellett olvasnia,
bemásolnia a protocollumba, és kihirdetnie a hívekre vonatkozó részeket. (Újra
felidézem, a XVIII. század végén a munkácsi püspökségnek 729 parochiája volt,
ugyanannyi pappal, akik 60 esperesség területén működtek.) Nyelvi hatásukról az
is tanúskodik, hogy az esperesi korlevelek esetenként teljes mondatokat idéznek
belőlük. Bacsinszky körleveleit, (s egyéb hivatalos dokumentumait)
irodalmi nyelvi normák hordozójának, a körlevelek nyelvét, nyelvezetét normának
tekintették. A XIX. századi kárpátaljai ún. jazicsie gyökerei a
Bacsinszky-kancellária írásgyakorlatához nyúlnak vissza. A jazicsie
tehát nem szervetlen, nem előzmények nélküli, nem ért-hetetlen irodalmi nyelvi
képződmény, mint ahogy azt több kutató leegyszerűsítve láttatja.
Bacsinszky körlevelei tematikailag -
tárgykörileg két jelentősebb csoportra bont-hatók.
1.
A korlevelek egyik
csoportja a világi hatóságok, főleg a Helytartótanács s a kancellária
rendeleteihez, leirataihoz kapcsolódik, azokat konkretizálja, értelmezi.
2.
A körlevelek másik
csoportjának tartalma független a világi hatóságoktól, egyházi-vallási,
művelődési stb. kérdéseket vet fel.
Az első csoportba tartozó körlevelekben tükröződik az
államnak a felvilágosulás szellemében fogant egyházpolitikai törekvése, hogy a
papságot a speciális egyházi-vallási funkcióján túl az állami feladatok,
rendeletek végrehajtásával is bevonja a társadalmi munkamegosztásba. II. József
pedig alapjában véve állami hivatalnoknak tekintette a papot, aki speciális,
vallási funkciói mellett az állami rendeletek kihirdetésével, a népoktatás
fejlesztésével is foglalkozik. A Bacsinszky-körlevelek e szellemben
szorgalmazzák a lelkészek által végzett egyházi-állami lélekösszeírás
(Conscriptio animarum) pontos végrehajtását, a papság felvilágosult szellemű
ténykedését járvány, éhínség, aszály idején; a porosz-osztrák, majd a
francia-osztrák háború idején termény-, pénz-, sőt a sebesültek kötözésére
szolgáló textíliák gyűjtését. Egy korlevél szorgalmazza a süketnémák
segélyezésére történő gyűjtést is. A hosszan tartó háborúkkal magyarázhatóan
sok korlevélben esik szó leszerelt, továbbszolgáló vagy szökött katonákra
vonatkozó tudnivalókról. Ismeretes, a korabeli Magyarország államvallása a
katolicizmus volt. A katolikus egyház kínos pontossággal ügyelt arra, hogy a
vegyes házasságban felnövő gyerekek katolikus nevelésben részesüljenek, s hogy
a reverzális-kényszer megszegői állami büntetésben is részesüljenek. Így több
körlevélben esik szó a vegyes vallású vagy rítusú házasságok regisztrálásáról,
a vegyes házasságban nevelkedő gyermekek összeírásáról. Több körlevél is
elrendeli az apostaták regisztrálását, a katonának állott vagy befogott hívek
számának kimutatását, a császári-királyi fegyverek sikereiért történ
liturgizálást, a nemesi felkelők (insurgensek) számára történő gyűjtést, a
parochusok, kántorok vetésterületének felmérését stb. A Helytartótanács
felvilágosult szellemű, egyházi-vallási tartalmú rendeleteit is püspöki
korlevél konkretizálja: így pl. Mária Terézia rendeletéhez kapcsolódóan
hirdették ki, hogy sem a papok, sem a hívek ne járjanak egy napon túli
járóföldre lévő búcsúba; ne forduljon elő olyan eset, mint 1779-ben Bukócon,
ahol a Szent Kereszt Felmagasztalása ünnepén 65 pap gyűlt össze gondozatlanul
hagyva gondjaikra bízott nyájukat, tanítás nélkül hagyva népűket. Bacsinszky a
Helytartótanács rendelete szerint kérte a házfőnökválasztást lebonyolítani;
esperesi engedély nélkül eltiltotta a galíciaiak, oroszok, (muszkák) csehek,
morvák, sziléziaiak, erdélyiek s katonák megesketését. Mária Terézia halála
alkalmából is korlevelet szerkesztett Bacsinszky. Ebben nemcsak a gyász
kifejezését határozta meg, hanem a ruszinok szempontjából értékelte a királynő
szerepét, jelentőségét is.
"Szeretett
uralkodónőnk túlvilágra szenderülésével nehéz és keserű bánat nehezedett az
egész ország, de különösképpen a munkácsi egyházmegye népére. Ha a püspökséget
nézzük a káptalannal, a papi szemináriummal, annak professzoraival, az ungvári
székesegyházzal, a munkácsi püspöki rezidenciával, továbbá a máramarosi, szatmári
helynökségeket, a bécsi, budai papnövendékeket, az újonnan alapított egyházak
mennyiségét, s m utóbb épült, felújított, kicsinosított és feldíszített
templomok számát, s mindazt, amit ezen felül Mária Teréziától nyertünk, amit
igazából reményleni sem mertünk, beláthatjuk, hogy jótéteményei irányunkban oly
áldásosak voltak, hogy máslétbe szenderülésével nem egyszerűen tisztelt és
szeretett uralkodó-nőnket, de igazi anyánkat veszítettük el, aki életének
legvégén is szerfölött kegyesnek és bőkezűnek mutatkozott népűnk nyomorával és
elesettségével szemben..."
A parochiák és templomok gazdagodását
nemcsak az támasztja alá, hogy Bacsinszky püspöksége idején megháromszorozódott
a kőtemplomok száma, hanem az is, hogy a püspök elrendeli: a templomok,
paplakok ablakaira szereljenek fel vas-rácsot, mert az ezüst edények, az
értékes kelmékből készült öltözékek, reverendák miatt az egyházi objektumok
gyakran betörés tárgyai lettek.
Bacsinszky népe felemelkedésének,
identitástudata megőrzésének, a vallási, kulturális s nyelvi asszimilálódástól
való megmenekülésének fő zálogát az anya-nyelvi katekizálásban,
iskoláztatásban, a valláserkölcsi nevelés erősítésében és elmélyítésében látja.
Erre vonatkozóan a körlevelekből egy szabályszerű program olvasható ki. A
program kulcsszavai: papság, nyelv, nép, egyház, gyermekek, ifjúság. A
körlevelekből kitűnik, hogy Bacsinszky az egyházon belül érvényre akarta
juttatni a felvilágosodás ésszerűsítő tendenciáit, s ezt összekapcsolta az
anyanyelvűség elvével. Így a püspök a ruszin felvilágosodás talán leghatásosabb
képviselőjének tekinthető.
Bacsinszky törekvései kapcsán is
beigazolódva látjuk azt a tételt, mely szerint a felvilágosodást saját
dialektikája előbb-utóbb nemzetivé teszi. Izgalmas kutatói feladat lenne
megfejteni, milyen olvasmányélmények hatottak a püspökre. A körlevelekből a
német felvilágosodás legnagyobbikának Herder eszméinek hatása érezhető
ki. Herder műveivel Bacsinszky Bécsben első kézből megismerkedhetett. A
püspök felvilágosult szellemű körlevelei, döntései, intézkedései mögött azonban
nem önálló felvilágosult koncepciót látok, hanem a felvilágosult abszolutista
törvények, rendeletek átplántálását, adaptálását a helyi viszonyok közé akkor
is, ha nem, vagy nem mindig hivatkozik felsőbb rendeletre, utasításra.